Elk bedrijf wordt wel (eens) geconfronteerd met een langdurig arbeidsongeschikte werknemer. Als werkgever bent u verplicht om de eerste 104 weken het loon door te betalen. Na deze 104 weken komt uw werknemer in aanmerking voor een WIA- uitkering. Veelal zal dat een WGA- uitkering zijn (Werkhervattingsuitkering Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten). U als werkgever denkt wellicht dat daarmee de kous af is. In tegendeel.
De eerste tien jaren waarin de (ex-) werknemer deze uitkering ontvangt heeft voor u financiële gevolgen. De uitkering die uw (ex-) werknemer ontvangt, betaalt u indirect via de gedifferentieerde premie WGA. Zodra uw (ex-) werknemer een WGA-uitkering ontvangt zal, met een wachttijd van twee jaren, de gedifferentieerde premie die u dient te betalen worden verhoogd. U betaalt deze premie via de loonheffing. In de praktijk brengt dit met zich mee dat u de volledige uitkering van uw (ex-)werknemer betaalt, verhoogd met een opslag.
Deze maand ontvangt u de beslissing over de hoogte van de premie over het jaar 2017. Bij deze berekening wordt een overzicht verstrekt van de WGA- lasten waarop de premie is gebaseerd.
Hoe weet u nu of de belastingdienst op een juiste wijze tot haar vastgestelde premie is gekomen? Is de betreffende (ex-)werknemer nog wel arbeidsongeschikt? Of heeft het UWV ten onrechte beoordeeld dat er nog herstel te verwachten is van deze (ex-)werknemer.
Het kan u veel geld besparen door tijdig uit te zoeken welke (ex-) werknemers de belastingdienst heeft betrokken bij de vaststelling van de premie. Het kan lonen om een herbeoordeling af te dwingen, met als doel een betreffende werknemer uit de WGA- uitkering te krijgen. Het UWV en-/of de belastingdienst neemt hiertoe geen initiatief, de bal ligt bij u!
Twijfelt u over de juistheid van de toekenningsbeslissing van het UWV en/of de premie beslissing van de belastingdienst? Laat deze dan vrijblijvend en kosteloos door Heijerman Advocatuur toetsen.